Fényképek

Címkék

adó (1) africa museum (1) american robin (1) amerika (3) angol (3) apartman (1) átmentett napló (28) autoshow (1) b787 (1) bableves (1) baseball (1) beatles (1) belle isla (1) bicikli (1) blistex (1) blue angels (1) boeing (1) cancer for the cure (1) carbonara (1) casa loma (1) che guevara (1) chicago (5) chrysler (1) cikk (1) cinege (1) civil war (1) cleveland (1) cn tower (1) csata (1) csendes oceán (2) csirke (1) csokitorta (1) cvs (1) delray (1) detroit (33) dia (9) downtown (2) earl grey (1) easten market (3) egyenruha (1) elnokvalasztas (1) elvis (1) emily (1) etel (3) etióp étterem (1) f16 (1) fedex (1) fegyver (1) fenevad (1) fesztival (1) fisher building (1) flint (1) foci (1) foltvarrás (2) ford (1) fort wayne (1) frankenmuth (1) fred (1) ghandi (1) gingerbread (1) golf (1) gorbacsov (1) greenfield village (1) gyurcsany (1) halaadas (1) halszem (2) hamvazószerda (1) henry ford (2) (6) ho (1) holly (1) hulyegyerek (1) húsleves (1) husvet (1) időjárás (3) india (1) iskola (3) iskolabusz (1) janis joplin (1) jazz (2) jimi hendrix (3) jim morrison (1) johnny cash (1) kansas (1) karacsony (2) keep it real (1) kefir (1) kenyer (1) kenyér (3) kezdet (1) kína (1) kina (1) konferencia (1) kórház (1) kover (1) krumplileves (1) lake superior (1) last.fm (1) leanyrablas (1) led zeppelin (1) libegő (1) linux (1) lipicai (1) lipizzaner (1) (2) lovak (1) lovas bemutató (1) macinac island (1) madar (3) magyar (1) magyar fesztivál (1) magyar templom (4) makett (1) marimba (1) met (1) metal (1) metropark (1) mexico (2) mézeskalács (1) michigan (4) mick jagger (1) midland (1) mobil (1) modell (1) mokus (1) motown (1) munka (1) naplemente (1) neurologia (1) new york (1) niagara (2) niagara on the lake (1) noel nigth (2) nővér (1) obama (1) olaszok (1) olympic national park (2) oposszum (1) óriáskerék (1) osztály (2) palacsinta (2) patchwork (2) petoskey (1) photoshop (1) piac (1) piston stadium (1) pizza (1) polgarhaboru (1) póni (1) punkok (1) rajz (1) rattlesnake lake (1) recept (1) red bull air race (1) rendor (1) rendőr (1) repülőgép (1) repülők (1) rita (15) robot (1) rocknroll (1) science center (1) seattle (12) speace needle (1) st. josephat (1) steve (1) sültcsirke (1) sultcsirke (1) suriname (1) sütemény (2) szél (1) szuletesnap (2) takaró (1) templom (1) terítő (1) terminator (1) thanksgiving (3) time (1) tojasfestes (1) tojásmentes (1) tojáspörkölt (1) toltottkaposzta (1) torono (1) toronto (2) traverse city (1) tudomany (1) tura (1) tűz (2) tuzijatek (1) tűzoltó (1) t model (1) u2 (1) új tanár (1) unalom (1) usa (8) use (1) utazas (1) vadaszat (1) varrás (1) veteran (1) veterans day (1) vihar (1) virus (1) vizum (2) voldemort (1) volunteer park (1) vontatohajo (1) vorosbegy (1) wall e (1) webkamera (1) yngwie mamlmsten (1) zene (3) zombi (1) Címkefelhő

Térkép

Mi (2003)

Detroit

Eljöttem/jöttünk Detroitba és mindenféle érdekes dolgok történnek. Ittlétünk bizonyítékaként rengeteg fénykép is készül, ezek megtekintéséhez kattintani kell, méghozzá egy dobozzal lejjebb, illetve az ujabbakhoz magukra a kepekre bal oldalt.

Zene

20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Nyaralunk 8.

2008.09.12. 17:17 | rajnarita | Szólj hozzá!

Címkék: henry ford t model greenfield village

AUG. 20. SZERDA

Szent István ünnepét a közeli Dearbornban található skanzenban töltöttük, melynek neve Greenfileld Village. A reggeli nyitástól egészen a zárásig ott mulattunk.

Fantasztikus egy hely: nagyon sokat tanultam, remekül szórakoztam és számomra az egész nyaralás alatt ez volt a legszebb nap!

Kicsit mesélek először a skanzen történetéről. Henry Ford alapította a helyet, melyet először gyerekeknek szánt: gyakorlatban akarta megtanítani nekik mindazt, ami a könyvekben kevésbé izgalmas, száraz tanananyag. Először is rengeteg épületet begyűjtött. Fűrészüzemet, fazekasműhelyt, nyomdát, malmot, üvegfúvó-üzemet, szövőházat. Másodszor a kor nagy feltalálóinak épületeit, mint például Edison laboratóriumát (erről még mesélek) és irodáját, a Wright testvérek lakóházát és bicikliszerelő-műhelyét, saját nagyszüleinek házát és saját műhelyeit. Ami a legjobban tetszett nekem (az első autógyár mellett természetesen), az Ford saját zoknivarró-üzeme. Ford állítólag hírhedten kényes volt a zoknijai minőségére, ezért feltalálta a zokni-varrógépet, amit új kellett tekerni, mint egy kézi húsdarálót az asztal szélére erősítve, csak az alján darálthús helyett zokni jött ki! Csúcsász, mi?!

A Wright-fivérek átlagos középiskolai képzettséggel rendelkeztek, de abból sikerült megalkotniuk az első repülőgépet! Hát nem csodálatos? S hogy a "hóbortjukat" finanszírozni tudják, bicikliszerelő-műhelyt tartottak fenn. A feltalálóknak már abban az időben is szüksége volt egy másik állásra...

Henry Ford és Edison nagy haverok voltak: két lángelme-jó párosítás. Edison az, aki ugyebár megalkotta az első villanykörtét, s az ő irodája volt az első a világon, amelyik árammal volt kivilágítva! Szép, nagy iroda! Mellette betekintést nyerhettünk laboratóriumába is, ahol egész kis "versenyistálló" nevelkedett. Minden kutatónak tíznponta egy kisebb, félévente pedig egy nagyobb találmánnyal kellett előrukkolnia. Jó, mi? Ami szintén letaglózott minket, hogy a laborban megtalálható egy orgona, szép nagy sípokkal. Amikor megkérdeztük a teremőrt, hogy az mit keres ott, csak annyit mondott: "A szórakozás kedvéért volt." Mindenesetre megadták a módját!

Az érdekes épületek mellett nagyon sok lakóház is megtekinthető, különböző társadalmi rétegek házai, s korban is kicsit eltérőek. Az első, amibe betértünk, a Firestone család farmja, amit nem mellesleg működtetnek is. Csak később esett le nekünk, hogy ez az a Firestone, aki gumikat készített Henry Ford autói számára és ilyen nevezetű gumigyár még most is létezik!

Nagyon tetszett a skanzenban, hogy pár ház ill. farm tényleg működik: a teremőrök a hajdani lakókat jelenítik meg. Egyik helyen éppen főztek, a másikon kapált egy bácsi, a harmadikon mosogattak, a negyediken meg mostak. Erről jut eszembe, Marika teljesen odáig volt az első mosógép és a hűtőgép elődje láttán. Lázba jött...

Szívemnek nagyon kedves volt a kalapszalon is. Szépek a kalapok. De azt hiszem, erről már írtam korábban...

Persze a műhelyek és lakóházak mellett olyanok is vannak, mint pl. városháza, étterem, templom és iskola. Ahol Marika gyorsan megtalálta a neki járó helyet: a katedrát! Én sűrűn jelentkeztem, de ő mindenáron a rosszcsont Katonát akarta feleltetni. :)

Nem mehettünk el a vursli mellett anélkül, hogy ki ne próbálnánk. Nagyon jó mulatság volt! Marikának egy zsiráf jutott, Szoldzsnak egy tigris, nekem pedig egy kakas! Sajnos azonban csak én tudtam igazán élvezni a mókát, mert a kakas mozgott is menet közben, míg a másik kettő nem...

A skanzent megtöltötték élettel: korhű ruhákban mászkáltak emberek az utcán, három lány énekelgetett egy padon, bicikliztek ill. velocipédeztek ketten, szerelmes pár andalgott, és még a Wright-fivérek is tiszteletüket tették!

Amúgy a kisváros komplett közlekedési rendszerrel rendelkezik: van gőzmozdony, ami körbevisz, omnibusz, sima busz, és a legjobbak a közel száz esztendős Ford T-Modellek, amiket kis is lehet próbálni! Mi két kört is mentünk. Nagyon boldogok voltunk és vigyorogtunk egyfolytában, mint a vadalmák! Nem sok ember mondhatja el magáról, hogy a világ első autómodeljének egyikével utazhatott! God bless Henry Ford!

A skanzen életét tovább színesíti a vasárnaponként lejátszásra kerülő baseball-meccs, régi ruhákban és régi szabályok szerint. Sajnos mi hétköznapi látogatóként ennek nem örvendezhettünk.

A skanzent csak később nyitották meg múzeumként. Sokáig valóban csak gyerekeket hordtak oda, hogy a tapasztalat segítségével jobban magukba szívják a történelmet és a tudást. Nagy lángelme volt ez a Henry Ford! És milyen igaza lett! Ha csak arra gondolok, hogy én magam mennyi mindent láttam és tanultam egy nap alatt...

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.